MAN TGL skrzynia Powerpack Lite ZF

DSC00124.JPG  DSC00123.JPG Wybierak hydrauliczny MAN TGL powerpack lite   Jednostka hydrauliczna TipMatic LiteDSC03223.JPGDSC_0040.JPGDSC_0042.JPG  Jednostka  powerpack  lite


Man TGA wyposażony w skrzynie astronic 

 

 W przypadku systemów przełączających TipMatic, TipMatic z WSK (przekładnią hydrokinetyczną ze
sprzęgłem ciernym) i TipMatic wszystkie funkcje potrzebne do sterowania/regulacji przekładni zawarte
są w nastawniku przekładni. Posiada on mechaniczne, elektryczne i pneumatyczne złącza i jest, w sposób
zajmujący mało miejsca, zintegrowany z wewnętrzną częścią obudowy przekładni.
Budowa i funkcje:
• Elektropneumatyczne zawory sterują cylindrem przełączającym i hamulcem przekładniowym
• Pneumatyczne cylindry przełączające uruchamiają mechaniczne elementy przełączające w
przekładni
• Zintegrowane czujniki rejestrują następujące dane:
o aktualną pozycję wszystkich cylindrów przełączających
o wejściową prędkość obrotowa przekładni
o temperaturę przekładni
o wysokość dostępnego ciśnienia powietrza
• Połączenie pneumatyczne są realizowane w postaci odpowiednich kanałów łączących - elektryczne
połączenia w postaci krótkich przewodów łączących
Aktualnie montowane są dwie generacje nastawników przekładni w systemach przełączających TipMatic.
• Nastawnik przekładni 3.0 (samochody ciężarowe, do ok. roku 2005, autobusy do ok. roku 2008)
• Nastawnik przekładni 3.3 (samochody ciężarowe - stan: 11/2009)
Dzięki wprowadzeniu nastawnika przekładni 3.3 możliwa było także,
oprócz innych ulepszeń, realizacja wariantu TipMatic „Offroad".

W przypadku naprawy wymiana jednej generacji nastawników przekładni na drugą nie jest możliwa.
Oznacza to konkretnie: Nastawnik przekładni 3.3 nie może obecnie być stosowany jako część
zamienna dla nastawnika przekładni 3.0. Spowodowane jest to brakiem koniecznego dostosowania
pojazdu (oprogramowania) nastawnika przekładni 3,0 do nastawnika przekładni 3.3.
Ze względu na brak zewnętrznych cech charakterystycznych jednoznaczna identyfikacja jest możliwa
jedynie za pośrednictwem tabliczki znamionowej umieszczonej na nastawniku przekładni (ewentualnie
jest to problematyczne w przypadku zabrudzenia), jak również za pośrednictwem MAN-cats II.
Dalsze informacje znajdą Państwo w ustępie4.8.
4.6.1 Nastawnik przekładni 3.0
W przypadku awarii nastawniki przekładni generacji 3.0 (stan 11/2009) muszą one zostać wymienione
na nastawniki o takim samym numerze części  wzgl. na ich technicznych następców.
Numer części MAN zawiera pod względem oprogramowania specjalne dostosowanie pojazdu, w którym
został uwzględniony typ silnika i teren, w którym może być ona zastosowana, np. dostosowanie do ulic i
terenu.
Informacje odnośnie zamówienia, a także końcowym prac znajdą Państwo w ustępie 7.2.1.
Dzięki zastosowaniu diagnostyki i przy spełnieniu odpowiednich warunków, istnieje oprócz tego
możliwość zaprogramowania nastawników przekładni, znajdujących się w polu (pojazdu lub stanu
magazynowego) na aktualny stan oprogramowania (fleszowanie).
Przegląd wszystkich możliwości zamiany i uaktualnień znajdą Państwo w ustępie11.1.
4.6.2 Nastawnik przekładni 3.3
W celu zmniejszenia różnorodności wariantów, nastawniki przekładni generacji 3.3 firmy
były dostarczane do grudnia 2008 r. wyłącznie z zainstalowanym oprogramowaniem podstawowym
i neutralnym dostosowaniem przekładni. To oprogramowanie nie odpowiadało dostosowanemu
oprogramowaniu Państwa pojazdu i od stycznia 2009 r. nie było w dalszym ciągu stosowanie w serwisie.
Nastawniki przekładni z dostosowaniem neutralnym można rozpoznać po następujących numerach
części MAN:
• 81.25809-7287 dla przekładni DD
.81.25809-7286 dla przyspieszającej przekładni OD
• 81.25809-7288 dla TipMatic Mid
Od stycznia 2009 r. producent dostarcza w przypadku konieczności wymiany wyłącznie nastawniki przekładni o
oprogramowaniu podstawowym, którego nie można stosować w czasie jazdy. Następnie te nastawniki
przekładni mogą następnie zostać zaprogramowane na oprogramowanie konieczne dla Państwa pojazdu za
pomocą Diagnostyki.
Nastawnik przekładni z oprogramowaniem podstawowym, którego nie można stosować w czasie jazdy,
można rozpoznać po następującym numerze części :
• 81.32690-6042 dla nastawników przekładni (numer części dla zamówienia)
• 81.25809-7417 dla oprogramowania podstawowego, którego nie można stosować w czasie jazdy
Ten nastawnik przekładni służy przed zaprogramowaniem za pomocą MAN-cats II jako podstawa dla
przekładni TipMatic Direktdrive, Overdrive oraz TipMatic Mid.

4.6.3 Różnice pomiędzy nastawnikiem przekładni 3.0 i 3.3
Główne cechy umożliwiające rozróżnienia nastawnika przekładni 3.3 od nastawnika przekładni 3.0:
• W odniesieniu do sprzętu komputerowego
o większa wydajność procesora
o szybsza pamięć (Memory - RAM i Flash)
o przestawienie różnych elektronicznych elementów konstrukcji na aktualną technologię.
Większe bezpieczeństwo w przyszłości
o poszerzone funkcje
o nowy układ płytki obwodu drukowanego urządzeń sterujących
• Pod względem oprogramowania
o realizacja wielu programów jazdy np. drogowej i terenowej